tisdag 9 juni 2009

...men nu är vi igång igen.

Det var ju ett tag sen jag skrev om bygget. Vi är nästan klara för gjutning på garaget. All isolering, kantbalkar och armeringsnät är på plats. Nu ska "bara" kantelementen ställas ut och gjutformarna sättas på plats. Sen ska rörmokaren lägga ut golvvärmen. Sen är det dags.


Garaget. Bara kanterna som saknas. Visst ser det bra ut.

I fredags så var jag, Nicke och far upp och pulade lite. Nicke körde grus och lade ut mer av dräneringsslangen medan jag och far satte fast avloppsrören ordentligt i badrummen, köket och tvättstugan. Rörmokaren har varit uppe och lagt ut dem på en decimeter sådär men här kör vi med centimeter. Det blev lite kreativt tänkande på hur nära handfaten kunde stå toan och så. Med kreativt menar jag att det är svårt att tänka sig ett färdigt badrum.



Rörgraven med avlopp- och vattenrör.


Nicke och far står framför lilla badrummet.
Ett rör för duschen, ett för handfatet och ett för toan.

På lördagen blev det en paus igen. Mor och far skulle vara borta för att fira nationaldagen så vi gjorde egna planer. Nicke hamnade hos sina föräldrar för en spelkväll. Han och hans far älskar att spela Colin McRae på PS och kan sitta i timmar. Jag och Jesper hamnade på Djäkneberget med bror Larsson. Där mötte vi upp Ulle med familj. Vi fikade och lyssnade på musik. Det Jesper tyckte bäst om var bullarna och fallskärmshopparen som landade rakt framför oss. Kommentaren var " Hyplan, gubbe, tokigt".

Trots söndagens regn var Nicke och far ute hela dagen. Jag, min latmask, var bara uppe i två timmar. På förmiddagen kämpade de med att sätta ner två rensbrunnar. En bredvid altanen och en mellan huset och garaget. Det tog lite tid och det blev lite lerigt, men nu sitter de där. När jag kom upp höll de på att lägga ut de sista fiberdukarna för huset. Så jag gjorde en insats med skottkärran. (Idag har jag fortfarande träningsvärk.)

Rensbrunnen bredvid altan.



Så här såg det ut när vi lämnade huset i söndagskväll.


Nu är nästan all dräneringsslang nedlagd runt huset. Det behövs grävas lite mer för den sista biten. Sand är nerhällt i rörgraven som far vibbade igår, måndags. Han la även dit isolering i graven. Detta för att inte avloppet ska frysa under vintern. Idag la far och Nicke ner vår telefonkabel. Nicke kom i sista stund på att han vill ju oxå ha en telefon i garaget så nu är det oxå fixat. På fredag kommer förhoppningsvis nog vår grävare igen. Då ska graven fyllas igen, fiberduken vecklas ut och gruset ska på. En skottkärra räcker ju ingenstas så det är skönt när han tar stora skopan. Sen ska det vibbas, läggas isolering, läggas ut armeringsnät, kantbalkar, distansklossar, fixa det sista med rören, kantelement, gjutformar, golvvärme... Det är snart klart för gjutning...

2 kommentarer:

Malin Lj sa...

Det går framåt, va härligt!

catta sa...

heej

kul att se fler som håller på med bygget. vi gjuter vår platta på måndag! lycka till .

kram catta