onsdag 14 januari 2009

Äntligen !!!

Gott nytt år på er, sådär en halv månad för sent. Året har börjat med en rivstart för oss, men vi tar en sak i taget. Nyår firades lugnt och stilla här hemma med Rickard, Åsa och Andreas (när han hade vaknat, stackaren skulle ju börja jobba kl 03). Vi var helt säkra på att Jesper skulle vakna när det ekade av raketerna mellan husen, men nej han sov som en stock.

I måndags fick vi äntligen bekräftat att vi har en klar dagisplats. Jesper ska börja den 26 januari och det innebär att jag börjar jobba igen den 9 februari (suck, på min födelsedag...) Det känns sådär måste jag säga. Kul att få jobba igen, använda de små grå och träffa annat folk. Det ska nog bli kul för Jesper oxå att få leka med andra barn hela dagarna. Men å andra sidan... Tiden går för fort. Det var ju inte längesen som han lärde sig att krypa tycker jag. Jag kan oxå meddela att nu börjar orden komma. Idag tex härmade han mormor och sa: "oj, jäla" när mormor utbrast "oj, djävlar". Tack mamma.


När vi äntligen fick våra ritningar har det bara rullat på. Arkitekten bad faktiskt om ursäkt för att det har dröjt. De första fick vi den 7 januari och igår fick vi dem precis som vi vill ha det. Nu ska jag ringa henne imorgon och be att hon gör dem klara. Med klara menar jag på ritpapper. Hittills har vi ju fått dem på mail. Hon skickar även en fil till lantmäteriet som lägger in dem på nybyggnadskartan och sedan skickar de kartan till byggnadsnämnden.
Våra ritningar:
Planlösningen

Husets fasader


Garagets fasader


Vi ska träffa vår kvalitetsansvarige imorgon och skriva kontrakt, samt skriva på bygglovspapperna. Idag så var vi till vår närmsta granne och diskuterade. Vi vill lägga garaget 2,5 meter från hennes tomtgräns istället för 4,5 meter. Det innebär att vi behöver ha hennes godkännande. Håller man sig till 4,5 meter så är det fritt fram. Det var inga problem. Så nu kan jag bocka av en sak till. Yes. Om allt går vägen nu så lämnar vi in ansökan om bygglov på måndag. Sen får vi se om de tänkter krångla till det...

Detta blev vissst ganska långt. Men jag sa ju att året har rivstartat. Hoppas allt håller denna takt under året för nu vill jag flytta in i vårt hus.

1 kommentar:

Mattias Öberg sa...

Skojj att se att det går framåt för er :)