fredag 23 januari 2009

Bygglovet är inlämnat

Tjoho. Nu är bygglovet äntligen inlämnat. Om ni bara visste hur skönt det känns. Tyvärr måste vi komplettera med ett papper bara. Vi behöver få grannarnas underskrift på att vi överskrider byggrätten med 49 kvm. Vad är då byggrätt? Jo det finns en regel som säger att man bara får bygga på 1/4 av tomten. Vår tomt är 1192 kvm stor vilket ger en byggrätt på 298 kvm. Huset ligger på 181 kvm (161 kvm boyta) och garaget blir 98 kvm. Det är 279 kvm och då är inte carporten och altanen inräknat. Alltså måste vi fråga grannarna om vi får bygga mer än tillåtet. Tyvärr är en av grannarna i Thailand, men han kommer hem om två veckor. På bygglovsnämnden sa de att "ni har bygglovet i handen redan bara vi får in underskrifterna". Vi har redan pratat med alla grannarna och de tycker det är okej men vi måste få det på pränt.


Lekte lite med ritningen.
Huset blir grått med vita knutar och svart tegeltak.
Visst blir det snyggt !!!

Hur ser planerna ut nu då? Jo, vi ska börja schakta i slutet av mars, början på april. Då är det ganska mjukt att gräva med tillräkligt med tjäle kvar för att köra in lastbilarna med grus, utan att hela tomten blir en lervälling. Sen blir det grund. Vad gör vi fram till dess? Lugn bara lugn. Vi har att göra ändå. Det finns en hel del pappersjobb kvar att göra. Vi måste sätta ut exakt vart vi ska ha avloppen i huset innan vi börjar med grunden. Det ska tecknas tre olika försäkringar, bankkreditivet ska läggas upp, avtal ska skrivas med de som ska göra el- samt ventilation... Igår var jag och far (Nicke var hemma med Jesper) på demonstration för luft/vatten pumpar. Funderade ju på bergvärme förut men nu har vi nog bestämt oss för luft/vatten. Och sen är det ju frågan vilken typ av ventilation vi ska ha. Där är vi inne på nån typ av frånluftsvärmepump.

För att uppdatera er lite om annat än huset. Jag ju börja jobba snart men har inte fått veta vart jag ska än. Chefen har inte något bokat åt mig (jobbar inom bemanning). Känns lite nervöst. Jag ska öppna mina gamla skolböcker och friska upp mig lite. Igår var jag och Jesper till dagis. Det blir jättebra. Hans "fröknar" verkar toppen. Allt blir nytt och fint. Känns inte så jobbigt som jag trodde det skulle bli. Men vi får väl se... Imorgon ska vi fira morbror Rickard som blir 43 år, och på söndag är det mormors tur. Nu ska jag spela lite. Passar på eftersom killarna sover tungt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Tittade på ritningarna på huset, ser jättefint ut, bra planerat. Tack för tofflorna förresten.

Kul att börja jobba va!

Mia & Micke