lördag 26 april 2014

Altan och den sista takfoten

Vi har jobbat på med altanen.
Snart är det bara en carport kvar på vårt bygge.
(hmm, nu tog jag nog i så jag sprack...)
*
I slutet av mars var den reglad.
*
Och den 5 april började jag och far att lägga trall.
Vi gjorde som med verandan.
Far mätte och kapade medan jag skruvade.
*
Det tog två dagar men sedan var nästan allt skruvat.
Vi kom på att det nog är bra att göra klart tröskelplåtarna innan vi kan
sätta fast den sista biten mot huset. Och att det ska sättas upp stolpar för taket
innan vi kan lägga den sista ut mot gräset.
*
Sedan insåg vi att vi först borde göra klart takfoten här
innan vi kan sätta upp takstolarna för altantaket.
Sagt och gjort. Nu är sista biten takfot klar.
(ärligt så hade jag glömt att vi inte tog denna i höstas)
(och ja, det saknas foder oxå...)
*
Idag satte far och Nicke upp de långa stolparna till taket.
Det kommer några korta för räcket imorgon.
Jag har roat mig idag med att gödsla och reparera gräsmattan.
Jesper hoppade studsmatta men cyklade ner till mormor fram på em.
Det gäller att välja vad man vill göra med sin helg  =)

Inga kommentarer: