tisdag 5 maj 2009

Sakta men säkert...

...växer det upp en grund på vår tomt. Den måste vårdas hela tiden och det är mycket pyssel men den tar sig bra tycker vi. Nej, skämt åsido. I helgen hände det lite grann igen. I lördags spikade Far och Nicke klart profilerna som lantmäteriet skulle använda. (För att sätta ut väggarna helt exakt som jag nog har skrivit om tidigare.) Sedan klippte de till all fiberduk och lade ut några stycken. Det är inte grävt än för avloppet och diverse rör så de kunde inte lägga ut all duk än. Söndagen gick åt till att rensa ut mer skräp ifrån containern. De blev tydligen ganska tomt. Jag har inte sett det själv än.


Här står jag och Rickard i vår blivande hall.
Man kan se urgrävningen och profilerna.

Nicke poserar i... gissa vad?
Ja, i sitt garage förståss.

Även de bästa kan göra fel ibland.
Här har far kört ner i diket med kärran full av skrot från containern.


Jag hjälpte inte till alls i helgen. Skäms på mig. Jag tog med mig Mor och Jesper till Biltema på lördagen. Där inhandlades det en cykelkärra. Den monterades ihop och Jesper "hjälpte till". Han var och skruvade och slog med en skiftnyckel han fick tag i. Efter lunch och middagslur satte vi oss på cykeln och drog iväg. Rickard åkte bredvid med sin moppe. Jesper älskade det. Han skrattade och log hela tiden. Vi tog oss upp till tomten med vatten och saft till arbetarna. Sen cyklade vi upp och hälsade på Micke och testade hans nya sandlåda. Den fick betyget MVG. På söndagen åkte jag, Jesper och Micke till Vallby friluftsmuseum och tittade på alla djuren. Det var lite läskigt i början med de stora hästarna men fåren var söta. Det samlades oxå kottar och stenar för fullt.


Vår fina nya cykelkärra. Jättesmidig.


Jesper och jag hälsar på en häst på Vallby.
Mormor har koll på vagnen i bakgrunden.
.
Tillbaka till tomten. Igår kom lantmäteriet och satte ut markeringar på de profiler som vi satt upp. Nicke var ut och tittade igår kväll och tyckte det såg bra ut. Idag har det kommit isolering och kantelement. Det kom en lastbil med släp. Vi fick hjälp av "bonden" med att lasta av. Senare i veckan ska vi få hjälp av grävmaskinen och lägga ut grus på fiberduken och i helgen kan vi börja sätta ut kantelementen och lägga isolering. Vi börjar på de ställen där vi inte ska lägga rör. Förhoppningsvis kan vi skriva kontrakt med rörmokaren i slutet av veckan eller ibörjan av nästa. Jag tänkte åka förbi tomten imorgon innan jag ska hämta Jesper och titta hur det ser ut samt ta lite kort.

1 kommentar:

Malin Lj sa...

Kul att det går framåt!:)