onsdag 13 maj 2009

Fredag 8 maj

Innan jag hämtade Jesper i fredags åkte jag upp och tittade en stund. Far och vår grävmaskinist höll på att sätta eskåpet på plats. Det ser lite roligt ut nu där det sitter uppe i luften. Det ska sitta på garageväggen när allt är klart. Grävmaskinen lyfte upp skåpet till rätt höjd och lägen medan Far satte upp stöttor. Detta gjordes för att få elkablarna på rätt ställe och i rätt höjd. De ska gå under gruset och i en kulvert under till huset sedan. Medan jag var kvar började de oxå lägga ut gruset i bakkant på garaget. Jag undrade lite lätt förra veckan om vi skulle lägga ut en del av gruset själva med skottkärra. Då såg Far konstigt på mig och tyckte väl att jag inte var klok. När jag sedan såg mängderna som grävskopan tog kanske jag håller med. Under gruset mitt på själva plattan läggs det ner en tunn, gul slang. Den är vår radonslang. om det mot förmodan skulle visa sig att vi får radon i huset så ska man lätt kunna ventilera ut radonet via denna slang. Annars får man bila upp grunden för att få bort det. Innan vi får klart med slutbesiktningspapprena så ska vi göra en radonmätning.


Elskåpet lyfts på plats.

Första skopan med grus läggs på. Här syns oxå radonslangen.
Brädorna är bara till för att hålla slangen på plats och tas bort innan gruset kommer på.


Nu har vi bytt till stora skopan och det vräks på grus.

Inga kommentarer: